mandag den 21. oktober 2013

Beskrivelse af læringsmål og mit ophold.


1. Læringsmål:
Indgå og tilrettelægge hverdagen/undervisningen.

Begrundelse: 
Vi ønsker at finde ud af, hvilke udfordringer, som kommer i spil, når man skal forberede en undervisningstime, til nogle helt nye mennesker, helt nye omgivelser og allermest vanskeligt, en anden kultur.

Metode:
Vi vil igennem observationer og samtale med de forskellige lærer, skabe et overblik over, hvad børnene har mest behov for og hvilke muligheder, som vi kan give både skolen og os selv.

2. Læringsmål:
Vi vil gå ind og se på selve kulturforskellen mellem Uganda og Danmark. Hvilke forskelle er mest i øjnefaldende og er der noget som vi begge har til ens.

Begrundelse:
Vi vil gerne ind og se på forskellen, fordi så kan vi se, hvor man muligvis kan ændre noget. Det betyder nødvendigvis ikke, at vi skal ændre noget eller der er noget at ændre, men vi vil gerne ind og se hvor forskellighederne er, i forhold til at arbejde på en skole, eller sammen med børn i store og små mængder.

Metode:
Observering. Vi kommer til at have en time hver 3 dag, hvor vi sidder bagerst i klassen, uden at være med i noget som helst, men vi er der kun for at observerer, hvad der foregår i klassen, hvordan lærerne snakker til børnene osv.

3. Læringsmål:
Hvilke Autoritets rolle kan vi "hvide" mennesker, kommer ind og spille. Hvilke problematikker opstår, når man kommer til en anden kultur, hvor man ikke er vant til, at have hvide mennesker/pædagoger omkring sig,

Begrundelse:
Vi har hørt fra et tidligere hold, at de havde svært ved, at opretholde en autoritet over for børnene. Grunden til dette kunne have været, at den måde vi ser på afstraffelse på, er meget anderledes, end den man ser i Uganda.

Metode.
Vil være igennem egne forsøg, og forskellige indgangsvinkler i undervisningen. Gennem vores noter på, hvordan børnene reagerede, da jeg sagde det osv.

4. Læringsmål:
Lave små projekter indenfor vores forskellige linjefag, Hvordan kan man stille det op, hvilke problematikker kan der opstår, hvis de ikke kan det man beder dem om.

Begrundelse:
Vores linjefag er henholdvis VNT og SKB. Så derfor vil vi gerne ind og laver nogle aktiviteter der vil udfordre deres motoriske evner. Tegne plancher lave billeder og tegninger, som kan relaterer til VNT. Så vi på den måde kan vise vores stærke sider.

Metode:
Vi har fået lov til at komme med idéer til, hvad der skal laves efter skole, når de kommer i Daycare. Her skal vi komme med nogle projekter, som er vigtige for deres udvikling. vores metoder hvil være, at starte med nogle simple ting og hvis de kan klare dem vil vi opgraderer sværhedsgraden.

Hvad vil jeg gerne opnå med min praktik i udlandet.

Jeg ønsker at opnå en masse indtryk, fra en masse forskellige steder. Jeg ønsker at få udfordret min dømmekraft og min autoritet. Jeg ønsker mig en masse nye metoder, måder man kan gøre forskellige ting på, om de er forkerte eller rigtige er lige meget. Jeg vil gerne opnå en forståelse, for hvorfor man gør de ting, som man gør i Uganda. Det er det jeg gerne vil opnå med min praktik.

Hvilken viden vil jeg få brug for til at nå mine mål.

Jeg behøver som sådan ikke den store viden. Jeg skal selvfølgelig vide, hvordan tingene hører sammen, hjemme i danmark, for at kunne sammenligne med skolerne hernede i Uganda. Men udover det behøver jeg ikke at vide mere. Jeg skal bare være åben og i mødekommende, så jeg har bedst mulig måde, at kunne modtage forskellig indtryk. Det vil ikke gøre noget, hvis man er god til at analysere forskellige ting/episoder, da man i flere gange, bare sidder og observerer og derfor skal man kunne sætte sig tilbage og have en form for flair over, hvorfor der blev gjort som der gjorde.

Har jeg holdninger som skal bearbejdes, for at kunne nå mine mål:

Jeg tror at det er rigtig vigtigt, at man ikke putter for mange holdninger ind i sit ophold, især når man kommer fra sådan et "lykkeligt" land som danmark. Jeg har mange holdninger til hvordan, man skal opfører sig i skolen, eller hvordan man skal behandle andre mennesker, men det er meget vigtig for mig, at tage et skridt tilbage og så analyserer episoderne og så tænke over hvorfor blev der reageret som der gjorde eller noget helt tredje. Så derfor vil jeg helst være så objektiv, som overhovedet er muligt.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar