søndag den 5. januar 2014

Institutionens pædagogik

Pædagoguddannelsen som vi kender fra danmark, er ikke at finde i Uganda. Da børnene allerede kommer på skolebænken, når de er omkring 3 år gammel. Derfor har man ikke børnehaver, som man kender det i danmark og behøvet for pædagoger er der bare ikke. Det der så bliver brugt er skolelærer. ikke i alle tilfælde er det uddannede lærer, der har med de små at gøre, fordi at det ikke kræver de store kompetencer. Det der er stor forskel på her i Uganda, er måden som man lærer børnene de forskellige ting på. i Danmark vil vi meget gerne have børnene til at prøve sig frem, hvorimod at her, er der lagt ud fra start, hvilke krav man skal kunne og det arbejder man sig så frem til.
   Lærerplaner og lektier er noget, som man lægger rigtig meget vægt på i Uganda. Man skal helst have for meget end for lidt. Læreplanerne bliver ordnet inden skolestart og det ses typisk, at der er forberedt frem til den næste store ferie. Lektier er en måde at vise forældrene, hvad det er man laver i skolen og sin udvikling. På Jumbo-kids, som var den første skole vi var på, gav vi den ikke lektier for, i den første uge vi var der. Vi ville hellere være sikre på at de forstod det vi lavede og derefter kunne vi så give dem lektier for. Men efter bare et par dage, blev vi kaldt op på kontoret og fik en lang forklaring om, at lektier var en vigtig del for forældrene, så de kunne se hvad de betalte for, på den skole som deres børn gik på.
   Undervisning. Der er en kæmpe forskel på, hvordan vi vil have børnene til at tænke i danmark og i Uganda. Undervisningen i Uganda er utrolig ensformet, ligemeget om du har matematik, engelsk eller andre fag, så er der en ting som de alle har til fælles, og det er gentagelse. Det er utroligt svært for et barn fra Uganda, at tænke selv, for de har altid lært, at de skal sige det samme som lærerne gør. Vi prøvede i starten at gå ind og lave meget selvstændigt arbejde, for netop og se hvad vi kunne forbedre eller hvad vi kunne hjælpe med. Men det var næsten umuligt, at få den til at tænke selv. Så derfor er gentagelse den største del af hvordan de underviser her i Uganda.

Observering.

Det som jeg har lagt mærke til, er hvor lidt pædagogisk arbejde, som vi kender det fra danmark, som der egentlig er til stede. Hvis man ser på en almindelig skoledag for børnene, så er der ikke rigtig nogen leg mellem lærer og børnene. efter timerne, som er meget disciplineret, hvor man bare skal hører efter, sidde stille og lave sine ting. kommer de ud i et frikvarter, hvor lærerne overhovedet ikke laver noget med børnene. Der foregår ikke noget boldspil, leg i træerne eller på legepladsen, det lærerne gør, er at sætte sig i sin egen lille gruppe, væk fra børnene og så bare sidde og snakke med hinanden. hvis der opstår nogle situationer mellem børnene, er det noget som de selv må klare, for det er ikke noget lærerne gider tage sig af, for de har også pause.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar